Wat is de term waarbij je allerlei symptomen van een ziekte, die je wel hebt op jezelf betrekt? Ik bedoel hierbij geen hypochondrie of kandidatenziekt

Dus stel voor dat je kanker hebt en in de beschrijving van de symptomen zou staan: "vaker vermoeid 's avonds"

Dan denk je bij jezelf: "ik was gisteravond best moe, het klopt ik lijdt ook aan dat symptoom".
Maar in principe was je voor de kanker ook al wel eens savonds moe en hoort het bij jezelf/alledaagse leven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Dat heeft mijn vader met bijsluiters van medicijnen.
Hij krijgt spontaan alle bijwerkingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, want je zegt zelf al dat je hypochondrie of kandidatenkoorts niet bedoelt. Je bedoelt dus dat dat symptomen van een bepaalde ziekte er ook kunnen zijn / of er al waren voordat de ziekte optrad? Ik denk niet dat daar een term voor is die dat specifiek duidt.
Het zijn gewoon "Symptomen zoals bij die-en-die ziekte". een woord is daar bij mijn weten niet voor.

Antwoorden (3)

Dat wordt psychosomatische symptomen genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of daar een specifieke term voor is. Je zou het somatische fixatie kunnen noemen, hoewel die term meestal gebruikt wordt voor mensen die in elk geval deels psychogene klachten hebben. Je kunt het ook kunnen omschrijven als teveel gefixeerd zijn op, of het overbetrekken van klachten.

Wanneer iemand door deze instelling meer klachten ontwikkeld die niet direct door de ziekte komen, zouden de klachten geduid kunnen worden als een somatisatie, waarbij er dan wel een medische diagnose is, maar die diagnose niet in voldoende mate de klachten verklaart die iemand ervaart. Dat deel van de klachten is dan vooral psychisch. Maar omdat het zeker bij een ziekte die veel diverse klachten kan geven (zoals bij kanker) extreem moeilijk is om het onderscheid te maken tussen een klacht die komt door de ziekte zelf en een klacht die komt door de suggestie van die ziekte (dus wat een persoon dénkt te voelen omdat hij denkt dat die klachten horen bij een ziekte), zal zo'n diagnose in een dergelijke situatie bijna nooit gesteld worden.

Maar volgens mij is er geen specifieke term voor. Je zou kunnen denken aan termen die ik al noemde, zoals fixatie, betrekking, of suggestie. Iets anders weet ik zo niet.

Toegevoegd na 8 uur:
Je zou het ook een attributiefout kunnen noemen. Dat is ook geen specifieke naam, maar toch wel van toepassing. Attribueren betekent 'toeschrijven aan', en een attributiefout is dus iets ergens onjuist aan toeschrijven. Binnen de gezondheidszorg (inclusief de geestelijke gezondheidszorg) wordt de term ziekte-attributie wel eens gebruikt wanneer mensen onjuiste opvattingen hebben over de oorzaak van hun klachten of van hun ziekte. Misschien is dat een beetje wat je zoekt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit een lastige vraag omdat een werkelijkheid en een schijnwerkelijkheid met elkaar verweven lijken.
Het lijkt erg verwant aan een somatoforme stoornissen en/of autosuggestie of een combinatie daarvan.
Overigens kan autosuggestie ook in positieve zin voorkomen.